نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناس ارشد تحقیق در ارتباطات، پژوهشگر مرکز تحقیقات صداوسیما

چکیده

این مقاله برگرفته از پژوهشی پیمایشی است که در مرکز تحقیقات صداوسیما انجام شده است و هدف از انجام آن، بررسی میزان استفاده مخاطبان کودک و نوجوان از وسایل ارتباطی گوناگون و نیازها و علایق آنان در زمینه‌های مختلف بوده است. در این پژوهش علاوه بر بررسی عادات رسانه‌‌ای مخاطبان کودک و نوجوان، شرایط اجتماعی و تمایلات روان‌شناختی آنان مدنظر بوده است.براساس یافته‌های این پژوهش، کودکان و نوجوانان به طور متوسط در شبانه‌روز 3 ساعت و 52 دقیقه از تلویزیون، 1 ساعت و 38 دقیقه از برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون، 1 ساعت و 36 دقیقه از موسیقی، 56 دقیقه از سایر برنامه‌های ماهواره، 48 دقیقه از بازی‌های رایانه‌ای، 24 دقیقه از اینترنت و 11 دقیقه از رادیو استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، کودکان و نوجوانان به طور متوسط در شبانه‌روز 3 ساعت و 23 دقیقه از وقت خود را صرف درس خواندن می‌کنند و 31درصد از آنان در سه ماه قبل از پژوهش چهار جلد و بیشتر کتاب غیردرسی مطالعه کرده‌اند. علاوه بر این، به طور متوسط در شبانه‌روز 19 دقیقه از وقت خود را به مطالعه روزنامه اختصاص داده‌اند.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

-

نویسنده [English]

  • - -

چکیده [English]

-

کلیدواژه‌ها [English]

  • -

 

بیابانگرد، اسماعیل. (1384). روان‌شناسی تربیتی. تهران: ویرایش.
حسینی، مریم. (1386). بررسی میزان استفاده نوجوانان از رسانه‌ها. تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
خضریان، عاطفه. (1385). نیازسنجی و نظرسنجی از کودکان و نوجوانان درباره استفادهاز رسانه‌های مختلف با تأکید بر برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران. تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
فون‌فی لیتزن، سیسیلیا و بوکت، کاتارینا. (1384). کودکان و رسانه‌ها (دیدگاه‌ها وچشم‌اندازها). ترجمه معصومه عصام، تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
گوانتر، بری و مک آلر، جیل. (1380). کودک و تلویزیون. ترجمه نصرت فتی، تهران: سروش.
مهرداد، هرمز. (1379). مقدمه‌ای بر نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی. تهران: فاران.
نیکو، مینو. (1375). «مقاله‌ای در زمینه روش‌شناختی مخاطب». تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای صداوسیما.
National Institute On Media, (2005). NPR / Kaiser / Kennedy school – poll: kids and technology survey.
Ulla Jobnsson, Smaragdi, Land haenens, Friedrich Krotz and Uuwe Hase Brink, (1998) Patterns of Old and New Media Use Among Young People In Flanders, Germany and Sweden. European Journal of Communication, volume 13 / number 4 – December.